RSS Feed

Sunday, August 22, 2010

MERDEKA

Beberapa hari lagi bakal mengakhiri bulan Ogos dimana penghujung bulan Ogos merupakan tarikh keramat bagi kita rakyat MALAYSIA dimana sambutan hari kemerdekaan diadakan.Tahun ini juga kita menyambut bulan kemerdekaan didalam bulan ramadhan yang penuh keberkatan ini.
Sejauh manakah konsep kemerdekaan dihayati oleh generasi masa kini.

Adakah sekadar mengibarkan bendera dan juga laungan merdeka sudah cukup mengambarkan bahawa kita sudah merdeka?wahai generasi hari ini?
Apa itu "merdeka".
Menurut kamus dewan, kemerdekaan bererti bebas daripada penjajahan. Bagi Islam kemerdekaan negara bererti kemampuan Negara itu untuk memiliki kuasa yang membolehkan untuk mentadbir sendiri. Dengan kekuasaan itu mereka mampu mentadbir negeri menurut hokum-hakam Allah. Justeru, apabila kuasa dimiliki oleh umat Islam tetapi pemerintahan masih lagi bertunjangkan peraturan yang tidak Islam maka umat itu belum dikira merdeka sepenuhnya.Sebuah Negara yang merdeka mempunyai tanggungjawab untuk mengisi kemerdekaan.
(petikan dari sebuah artikel)
Bagi kita generasi muda sekarang haruslah berterima kasih pada mereka-mereka yang telah berjuang untuk memerdekaan negara ini..
Kita haruslah tanamkan sifat cintakan negara dan berusaha menjaga kedaulatan dan agama islam agar tidak tercemar dari segala anasir-anasir luar.




0 comments:

Post a Comment